Rolul educației în formarea elevilor ca buni cetățeni
“A educa înseamnă a înălţa… A înălţa copilul până la starea de om. Educaţia nu creează omul, ea îl ajută să se creeze.” Maurice Dubesse-1981
Educatia este drumul care duce la atingerea potentialului maxim în viață. Este cea mai importantă componentă a unei societăți.
Educația în viața unui om are un rol foarte important, dezvoltă nenumărate laturi senzitive, emoționale, cât și laturi pragmatice de viață. Are totodată un caracter pluridimensional, iar actiunea educativă trebuie să răspundă atât nevoilor individului, cât si celor ale societății pentru care îl formăm.
Educația este ansamblul de acțiuni și de influențe menite să permită ființei umane să-și dezvolte capacitățile fizice și intelectuale, dar și sentimentele și atitudinile morale și estetice, în scopul responsabilizării și integrării sociale optime ca cetățean. Educația este un fenomen social care reprezintă transmiterea de date și trăiri existențiale, a generalităților despre cultură și societate.
Scopul final al educației este să sporească calitatea vieții.
PENTRU A AJUNGE LA ACEST OBIECTIV, ESTE IMPORTANT CA INDIVIDUL SĂ SE FORMEZE CA UN BUN CETĂȚEAN, CU UN ROL VALOROS ȘI UN APORT IMPORTANT ÎN SOCIETATE.
Învățarea ajută la formarea unui scop în viață, la formarea viitorului, astfel, în funcție de învățăturile primite, personalitățile și pricipiile sunt diverse. Dezvoltarea personalității unui om începe în momentul în care persoana în cauză este capabilă să facă alegeri. Aici intervine sistemul de învățământ, care trebuie să fie într-o relație complementara cu educatia nonformala și informală.
Pe de o parte, școala valorifică primele achiziții nonformale ale copiilor, pe de altă parte, școala trebuie să asigure fundamentele care fac posibile educația și învățarea pe tot parcursul vieții, în varii contexte.
Sistemul de învățământ ar trebui să valorifice diversele experiențe de învățare ale elevilor, provenite din educația non formală sau informală și să găsească căi, metode de a-si valorifica propriile experiente de invatare din afara invatarii formale, pentru a dinamiza si eficientiza procesele didactice pe care le construiesc.
Deoarece elevii se simt valorizați, capătă încredere în ei, învață să comunice cu ceilalți, au șansa de a învăța în mod autentic și profund, din mai multe perspective despre o temă, de a interioriza diverse experiențe de învățare și de a-și clarifica propriile valori și atitudini față de cunoaștere, interiorizează un continuum între ceea ce învață la școală și ceea ce învață în alte contexte, nonformale sau informale.
Metode interactive pentru formarea cetățeanului responsabil
Cadrul didactic are menirea de a corela acțiunea de predare cu cea de învățare, urmărind transformarea personalității elevului în direcția responsabilizării sale sociale, fiind totodată un adevărat exemplu pentru discipolii săi. Ținând cont de faptul că trăim într-o lume în care schimbările se produc rapid, necesitatea ca cetățenii să fie informați, activi, să manifeste inițiativă este mai pregnantă ca niciodată. Abilitatea de a se implica în problemele publice, în cel mai inteligent și responsabil mod, se formează acum prin prisma conceptului de educație centrată pe copil. Elevii sunt angrenați în rezolvarea unor probleme concrete din propria comunitate. Ei trebuie să învețe să ia decizii, să fie responsabili pentru deciziile luate și pentru posibilele consecințe. Metodele interactive aplicate în demersul de la clasă încurajează elevii să participe la discuții, să-și expună propria părere, iar în afara orelor – să se implice în activități sportive, culturale, comunitare, sociale. Toate aceste activități îi încurajează și îi motivează pe tineri spre noi performanțe, îi provoacă să-și revadă atitudinea față de școală, colegi, profesori. Metodele interactive îi învață pe copii să coopereze, să explice și să fie înțeleși, îi învață să gândească critic, rațional, să aducă argumente logice, îi învață să accepte incertitudini și să nu ignore opiniile și interpretările altora.
Rolul școlii în dezvoltarea socială și personală a elevilor
De aceea, școala este obligată să reacționeze la tendințele societății, prin adaptarea conținuturilor, a structurii și a funcțiilor sale, în vederea pregătirii elevilor pentru viață și inserție socială de succes. Elevii acceptă provocările, iar noi, cadrele didactice, dispunem de un bogat arsenal de metode, tehnici, procedee prin intermediul cărora putem contribui la formarea unui ansamblu de calități pozitive ale unui cetățean responsabil atât pentru propriul destin, cât și pentru cel al semenilor săi. Formarea cetățeanului activ într-o lume ce se află în continuă schimbare poate fi realizată prin responsabilizarea socială a elevilor. Atât în școală, cât și în afara ei, educația tinde spre un ideal pedagogic care să faciliteze dezvoltarea unei personalități integre, armonioase, capabile nu doar să respecte valorile materiale și spirituale, dar și să le creeze – ideal ce poate fi atins prin utilizarea preponderentă a strategiilor didactice interactive, de motivare și de implicare directă a elevilor în soluționarea diverselor situații/probleme la nivel de comunitate.
Parcursul școlar obligatoriu construiește adultul autonom, pe principiul flexibilității, este centrat pe nevoile și aptitudinile elevului și duce la autonomizarea acestuia ca membru al societății, din punct de vedere personal și profesional. Pentru a putea fi un bun cetățean și a se putea integra în societate, în primii ani de școală, instituția, prin cadrul didactic unic, se asigură de manifestarea interesului copilului pentru autocunoaștere, punerea în practică a unor norme elementare de conduită în contexte cotidiene, asumarea unor roluri și responsabilități prin participarea la acțiuni în contexte de viață din mediul cunoscut, recunoașterea și respectarea diversității (etno-culturale, lingvistice, religioase etc.). Pe măsură ce crește, prin intermediul școlii, elevul învață să opereze cu valori și norme de conduită relevante pentru viața personală și pentru interacțiunea cu ceilalți, să relaționeze pozitiv cu ceilalți în contexte școlare și extrașcolare, prin exercitarea unor drepturi și asumarea de responsabilități.
Așadar, importanța educației a cântărit întotdeauna în favoarea formării unor cetățeni instruiți și evoluați, indiferent de specificul și caracteristicile societăților cărora aparțineau. Importanța educației în cazul societății noastre este uriașă. O generație educată, instruită, căreia i s-au transmis valorile morale, culturale și istorice, poate duce mai departe moștenirea primită de la predecesori și poate da șansa viitorului spre mai bine. O societate educată poate face diferența între bine și rău, între influențele negative și cele pozitive.
Articol redactat de Dima Raluca, profesor de învățământ primar și preșcolar, director After School CONIL Botanică.